top of page

Over

Pitt

pitt_MG_9361.jpg

Pitt de Grooth (1981) studeerde in 2006 af als theatermaker aan de Amsterdamse TheaterAcademie. Hij is actief als regisseur, schrijver, vertaler, acteur en productieleider.

 

Sinds 2005 werkt hij als freelancer via zijn eigen bedrijf Wibus Theaterproducties.

 

Vanaf 2008 was hij de vaste regieassistent van Ger Thijs (Van oude mensen, de dingen die voorbij gaan). Samen maakten ze veertien voorstellingen, onder andere De grote liefde, Heren van de thee*, Karakter*, De kus*, De kleine zielen*, Eline Vere en Van de koele meren des doods (Hummelinck Stuurman Theaterbureau). Bij deze voorstellingen was hij tevens productieleider en deed hij de muziekmontage (meestal met componist Harry de Wit).

 

Hij werkte voor dezelfde producent in die hoedanigheid ook mee aan onder andere De caracal (regie Michiel van Erp), Wie is er bang voor Virginia Woolf (regie Johan Doesburg), Achter het huis (regie Johan Doesburg), De ontdekking van de hemel (regie Ignace Cornelissen), Het diner (regie Kees Prins) en Turks fruit (regie Hanneke Braam).

 

Bij Senf Theaterpartners was hij regieassistent bij Johan Doesburg voor de voorstelling Judas, naar het boek van Astrid Holleeder.

 

Als acteur was hij onder andere te zien in Les Misérables (Joop van den Ende Theaterproducties), Het dispuut (Theatergroep Den Haag) en Amateurs! (De Theaterrepubliek). Bij deze laatste voorstelling was de regie ook van zijn hand. In 2009 speelde hij naast Kitty Courbois, Renée Soutendijk en Derek de Lint in De grote liefde van Ger Thijs (Hummelinck Stuurman Theaterbureau).

 

Vanaf 2017 is hij de regisseur van Marja van Katendrecht en Art-Jan de Vries. Samen maakten zij drie theaterprogramma’s die door het hele land toerden: Marja’s Grote Tupper Topper Show (2020), Marja’s Dooie Sterren Parade (2022) en Marja’s Relatie Advisatie Show (2023). Daarnaast maakten ze het televisieprogramma Marja’s Wonderlijke Wereldstad voor Open Rotterdam (2017 en 2019) en de radioshow Marja’s Bingo-Correlatieradio voor Radio Rijnmond (2019). Verder verzorgden ze theatrale bingoshows op verschillende locaties in Rotterdam (het SS Rotterdam, De Doelen en Theater Zuidplein).

Vanaf december 2020 regisseerde en monteerde Pitt vier series van het online rechtbankspel Schuld of onschuld met o.a. Monic Hendrickx, Pierre Bokma, Raymond Thiery, Stefan de Walle, Carine Crutzen, Kees Hulst, Gijs Scholten van Aschat, Renée Soutendijk, Mark Rietman, Isa Hoes, Jeroen Spitzenberger, Sanne Wallis de Vries, Najib Amhali, Ilse Warringa, Waldemar Torenstra, Matteo van der Grijn, Oda Spelbos, Vajèn van den Bosch, Thomas Cammaert, Jan Kooiman, Jules Croiset en Louise Korthals.

 

Als schrijver kreeg hij voor zijn liedteksten voor de musical Brokstukken een eervolle vermelding bij de uitreiking van de MusicalMakersBeurs 2009. Hij schreef in samenwerking met Frank Sanders aan een musicalbewerking van de televisieserie Bij nader inzien. In 2014 maakte hij, met toestemming van Kemna & Zonen en Frank Houtappels, een theaterbewerking van de tv-serie ‘t Vrije Schaep. Later bewerkte hij voor de Theaterrepubliek de musical Foxtrot van Annie M.G. Schmidt en Harry Bannink. Hij schreef regelmatig soloprogramma’s voor studenten aan de Frank Sanders Akademie. Zijn musical Twentysomething werd in 2017 als werkvoorstelling gespeeld door Studenten Toneelvereniging Amsterdam en in 2019 won hij hiermee de M-Lab Pitch. Hij vertaalde de musicals The Drowsy Chaperone en 9 to 5.

 

Hij werkte verder onder meer met Bram van der Vlugt, Rob van de Meeberg, Henk van Ulsen, Huub Stapel, Olga Zuiderhoek, Alex Klaassen, Bruun Kuit, Trudy Labij, Ingeborg Elzevier en Joost Prinsen.

 

* genomineerd voor de Toneelpublieksprijs

bottom of page